4
Először is, szerezzünk
olajat a turbónak. Szinte kínálta magát egy lezárt nyílás
az olajgomba mellett. Próbáltam kitekerni a legszuperebb imbuszkulccsal,
de a csavar elég puha anyagól készült, és a belső kulcsnyílás kezdett
tönkremenni. Na, akkor elő a vésőt! Hmmm. Ez tényleg puha csavar.
Hát ezt feladom!
Keressünk más olajlelőhelyet! Meg is találtam, egy lezárt nyílást, amely
mögött a hengerfejbe megy az olaj. Egy kicsit megcsapolom,
remélem marad még olaj a hidrotőkéknek meg a vezérműtengelyeknek. Ezek
után jöttem rá milyen szerencse, hogy a másik csavart nem tudtam kitekerni.
Ugyanis nem fért volna el az olajgomba! Erre valahogy nem gondoltam. Na
mindegy, így legalább mondhatom, hogy eredetileg is így terveztem. :)
És itt már a helyén az olajnyomócső.
Na persze az olajat vissza is kell juttani a motorba. Ehhez az olajteknőbe
behegesztettem a cső ellendarabját.
Így zárul a kör.
A következő dolog a hengerfej megemelése. Lett volna több módszer a kompresszió
csökkentésére, de ez volt a legegyszerűbb (?), a legolcsóbb és a legbiztonságosabb
módszer. A számításaim alapján az első próbához az 1:6.5 kompresszió lesz
a legbiztonságosabb, a gyári 1:10-hez képest. Ehhez ki kellet vágni az
alátétet 5mm vastag vaslemezből, és utána síkra és méretre köszörültetni.
Kézzel reménytelen volt, szerintem több hétig csak ezt a darab vasat reszeltem
volna... Mondtak olyan céget, ahol "plazmavágó" van, csak volt
három probléma. Az egyik, hogy csak néhány hónap múlva értek volna rá
foglalkozni az én kis egy darabos megrendelésemmel, na meg nagyon drágán
vállalták volna. A harmadik az, hogy bár nagyon szépen vágnak, azért maradnak
kis olvadt cseppecskék a vágás vonalán, tehát mindenképpen kézzel kell
utánaigazítani. Valahogy nem tetszett a dolog. A kis csepp jól felizzik
henger falán, aztán begyújtja a keveréket és ez nem igazán tenne jót a
motorral. Lenne ám rendesen kopogás... Na ezután találtam egy céget, akik
gyakorlatilag minden anyagot vágnak vízzel. Megrajzoltam a formát (végülis
a hengerfejtömítést), elküldtem nekik e-mailben és kivágták a formát.
Ezután alá-fölé egy-egy tömítés, és máris kész a szendvics.
Ezután helyet kellett találni a turbónak.
Aki nem próbált ilyet, nem is gondolja, milyen kis hely van a Swift motorterében,
ugyanis nem csak egyszerűen be kell tenni a helyére, hanem a csövekre
is gondolni kell. A levegő, a kipufogócső, ezek mind viszonylag vastag
csövek és nem lehet kis sugárban hajlítani őket. Meg ugye el kell férni
az intercoolernek is, ezért minél közelebb kell tenni a motorhoz. Szerencsére
a blokkban találtam két menetes vakfuratot,
ami tökéletes a tartóvas
felfogatásához. Miután rögzítve a turbó,
lehet készíteni a kipufogó csöveket. Egyszer a gyűjtőt, meg a "katalizátor"
felé vezető csövet. Ezekről nincs képem, akkoriban elfelejtettem lefényképezni,
a leömlő legjobban ezen
a képen látszik.
Most jön a vezérműszíj visszahelyezése. Illetve jönne, de mivel több mint
5 mm-rel megemeltem a hengerfejet, ezért nem lehet visszatenni. (ennyit
nem lehet állítani a feszítőn) Első gondolat: a vízpumpa öntvényén, odébbfúrom
a lyukat, és így teljesen jó lesz a feszítés. Ez a lyuk látszódik ezen
a képen a középső lyuktól balra. Igen, mint ötlet jó volt, de a valóságban
hiába húztam meg a csavarját bármekkora erővel, a szíj ereje elfordította
balra. Nem volt elég alátámasztása. Tehát, új feszítőt kell gyártani.
Az alkatrészek itt vannak,
összerakva itt
van. Nem túl szép, de elég erős. Ezen
a képen már az látszik, hogy a vízpumpa öntvényét síkba kellett vágnom,
hogy a körülötte levő 3 csavar megfoghassa az új feszítőt. Mellesleg ezen
a képen is jól látszik a kedvenc szendvicsem. :)
Na, a probléma egyfelől meg van oldva, a szíjat már fel lehet tenni. DE!
A szelepvezérlés természetesen elmászott, mivel megváltozott a vezérműtengely
és a főtengely között a távolság. Igazából szerencse a dologban az, hogy
a változás nem olyan nagy mértékű, ugyanis: valaki, aki előttem "szervizelte"
az autót, nem húzta meg rendesen a főtengely végén levő anyát, így a vezérműkerék
lötyögött a helyén. Ezáltal kikopott a főtengelyben az ék fészke, és a
vez.kerék kb 5 fokkal elfordul a gyári helyzethez képest. Így most nagyjából
visszaállt a rendes szelepvezérlési szög. Az más kérdés, hogy a turbós
működéshez más vezérlési szög ideális, meg másik vezérműtengely, ezeket
most hanyagoljuk el. Később mindenképpen állítható vezérműkerekeket fogok
beszerelni, így be lehet majd állítani a szükséges értéket. Ok, vezérműszíj
a helyén.
Jönnek a csövek. Ugye meg kellett oldani a turbó hűtését. Ezért a belső
fűtéssel sorba kötöttem a vízcsöveket,
így most télen elég hamar meleg van az autóban. :) Az a vastag cső felül,
az viszi a levegőt az intercoolerbe, ami a turbóhoz hasonlóan egy kicsit
túlméretes. De az biztos, hogy le fogja hűteni a meleg levegőt. Meg aztán
a nagy része takarva lesz a lökhárító által. Sajnos ez is növeli a lag-ot
(lyukat, erről később). A képen a vékony rézcső a "wastegate actuator"-ra
megy, erről azt kell tudni, hogy ha a nyomás meghalad egy bizonyos értéket,
akkor a wastegate kinyit és a kipufogógázok egy része "kikerüli"
a turbinát, így lassul a kompresszor is és csökken a nyomás. Így lehet
beállítani a kívánt turbónyomást. Igazából erre eddig nem volt szükségem,
erről is később...
Az intercooler. Ugye ez hűti le a turbó által (sajnos) felmelegített levegőt.
Na ez egy kicsit nagy,
de kitaláltam egy szokatlan, de zseniális :) megoldást. Ferdén
szerelem be, így elfér a fényszóró alatt. Sajnos vízszintesen sehogy se
fért el. Illetve elfért volna, de a kivezető csövei lehetelen helyen voltak.
Egyszer, mikor álltam be a gumishoz, a fickó jóindulatúan szólt, hogy
vigyázzak, mert leszakadt a hűtő. :) Hát, előlről
valóban úgy néz ki.
Természetesen az intercooler miatt le kellett szerelnem azt a "gerendát",
ami az ütközést fogta fel, meg a lökhárító is ahhoz volt csavarozva, ezért
új tartót kellett
csinálnom. Mivel az intercooler ferdén lett beépítve, ezért a sarka lett
az autó legalacsonyabb pontja. Na most nem szeretném az első fekvőrendőrt
azzal összekarcolni, ezért kellett valami védelmet kitalálni. A sarka
kilóg az első spoiler alól, nem lehet akármit odarakni. Azért ki is kell
nézni valahogy! Hosszas tervezgetés után mégiscsak az egyszerűség mellett
döntöttem, ezért lett egy egyenes cső az elején. Ami mellesleg védi a
turbó olaj-visszafolyó csövét is a kövektől, járdaszegélytől. Végül is
nem olyan vészes. Ezután
nem lehetett visszatenni a bal oldali indexet a lökhárítóba, mivel az
intercooler belelógott. Ezért hajlítottam kis lemezkéket, és az indexet
10 mm-rel kiemeltem a fészekből. Ezt természetesen a másik oldalon is
el kellett végezni, hogy szimmetrikus legyen. A ködlámpáról nem is beszélve.
Annak a helyét teljesen elfoglalta a cooler, így szóba sem jöhetett a
visszaszerelése. A helyére hajlítottam lemezből ki fedőt, ami viszonylag
jól sikerült. Persze itt is szimmetrikusan, a másikat is ki kellet szedni,
a helyét befedni.
KÉPEK
|